Niinoo Niinoo
L’alumnat dels tres centres involucrats estudia quatre cicles diferents. A l’Institut Pedralbes s’imparteix el cicle en Desenvolupament d’aplicacions Multiplataforma perfil professional Videojocs i el cicle d’Animacions 3D, jocs i entorns interactius orientat a videojocs, mentre que l’Institut de d’FP Santiària Vall d’Hebrón s’imparteix el cicle d’emergències sanitàries i a l’Escola de Treball s’imparteix el cicle formatiu de Disseny i Edició de Publicacions Impreses i Multimèdia. Els estudiants posen en comú els coneixements adquirits per realitzar el disseny i desenvolupament de dues aplicacions: Un “serious game” amb l’objectiu de donar formació a professionals sanitaris i una aplicació mòbil amb l’objectiu d’informar la ciutadania sobre com actuar en cas d’emergència climàtica.
Institut Escola del Treball, Institut Pedralbes, Institut d’FP Sanitària Vall d'Hebron
Objectiu General
● L’aplicació té la intenció de formar als futurs professionals de l'àmbit sanitari concretament als estudiants de cicle formatiu de grau mitjà d’emergències sanitàries de l’institut de Vall d’Hebron.
● Promoure un entorn d’aprenentatge col·laboratiu, enriquidor i inclusiu que va més enllà de les fronteres d'un sol centre educatiu. L’alumnat comparteix els coneixements adquirits en els seus respectius instituts i s’encarrega de fer aportacions al projecte per la seva especialitat. Aquest enfocament beneficia als participants directes i també té el potencial de millorar la qualitat general de l'educació a través de la col·laboració i de l'intercanvi d’experiències. Així com donar als alumnes de les disciplines de videojocs l’oportunitat d’interactuar amb un projecte amb objectius i situacions reals, és a dir, un “serious game”
Objectiu Específics
● Atenció a la diversitat: promoure un entorn accessible per a tothom. Cada grup pot rebre i transmetre la formació necessària, oferint així oportunitats tant per a l’alumnat amb altes capacitats, que podrà aprofundir en els aspectes tècnics i/o creatius, com per a aquell amb un ritme d'aprenentatge més pausat o amb necessitats específiques, que disposarà dels recursos necessaris per adquirir els coneixements essencials per al desenvolupament del projecte.
● Intercanvi d'experiències i transferència de coneixements: L’alumnat dels dos centres formatius tenen especialitzacions diferents, desenvolupament de videojocs, desenvolupament 3D de videojocs, desenvolupament d’aplicacions i emergències santiàries. La transferència de coneixements i habilitats específiques, convida a l’aprenentatge continu (descobrir nous àmbits professionals) i contribueix a la consolidació del propi aprenentatge.
● Desenvolupament d'habilitats col·laboratives: la cooperació entre estudiants tant del mateix centre com d'altres institucions afavoreix el desenvolupament de competències socials i el treball en equip. Els participants tindran l’oportunitat d'aprendre a comunicar-se de manera efectiva, comprendre i respectar perspectives diverses, i col·laborar de forma conjunta per assolir objectius compartits.
● Establiment de xarxes de contactes: Aquest projecte ofereix l’oportunitat de crear connexions i establir xarxes de contacte valuoses. Es proporcionarà una plataforma en què quedaran registrades les píndoles formatives, permetent que tots els participants puguin contactar fàcilment amb els companys i el professorat de l’altre centre. La col·laboració entre estudiants i docents de diferents centres formatius no només amplia el seu cercle social, sinó que també facilita l’establiment de contactes que poden ser determinants per al seu desenvolupament professional futur.
● Innovació i millora contínua: el professorat identificarà metodologies innovadores i eficaces mitjançant l'intercanvi de bones pràctiques, que posteriorment podrà implementar al seu centre educatiu. Aquest procés de compartició de coneixements fomentarà una millora constant en l'activitat docent.
● Iniciatives col·laboratives: Els participants tindran la possibilitat de col·laborar en el futur en iniciatives concretes que resultin beneficioses per a ambdues parts. Aquestes iniciatives poden centrar-se en la resolució de problemàtiques reals, oferint als estudiants l’oportunitat de posar en pràctica els seus coneixements en contextos aplicats i contribuir a la implementació de solucions rellevants.



Cada centre és responsable de garantir que els grups participants puguin desenvolupar adequadament els aspectes fonamentals associats a cadascuna de les especialitats necessàries per a l'elaboració del projecte, ja sigui l'àmbit sanitari, el desenvolupament del videojoc o el de l'aplicació mòbil. Així mateix, ha d'assegurar la transmissió dels coneixements dins dels terminis establerts per tal de facilitar l'assoliment dels objectius del projecte.
L'alumnat assumirà un doble rol: com a instructor o formador quan imparteixi coneixements sobre la seva especialitat (sanitària o de desenvolupament) als companys d'altres centres educatius, i com a participants en l'activitat formativa quan rebin instrucció per part dels seus iguals d'altres centres.
A més, l’alumnat dels tres centres participarà en diversos tallers orientats a potenciar competències clau amb l’objectiu de reforçar les habilitats socials i comunicatives, així com fomentar la confiança, la motivació i el compromís amb l’aprenentatge continu.
La cooperació entre centres formatius pot incrementar la motivació i la implicació de l’alumnat, ja que les activitats i els projectes col·laboratius solen resultar més estimulants i significatius. A més, des de la perspectiva pedagògica, s’ha demostrat que transmetre un contingut requereix haver-lo comprès i interioritzat prèviament, fet que afavoreix un aprenentatge profund i significatiu. Aquest procés pot tenir un impacte positiu tant en el rendiment acadèmic com en l’actitud envers l’aprenentatge.
El treball conjunt entre professorat pot facilitar l'establiment de xarxes professionals de llarga durada, proporcionant experiències pràctiques i significatives. Aquestes connexions poden ser útils per a l'intercanvi continu d'idees, noves estratègies metodològiques, el desenvolupament professional i la col·laboració en futurs projectes educatius innovadors.
Els dissenys i entorns interactius desenvolupades pel mateix alumnat aniran més enllà de les aules, convertint-se en formació per empreses i entitats amb les quals els dos centres educatius col·laboren.
Col·laboració intercentres per al desenvolupament del projecte:
La participació de l’Institut d’FP Sanitària Vall d’Hebron contribueix amb informació rigorosa i solucions realistes per afrontar situacions sanitàries reals. L’Institut de l’Escola del Treball aporta el seu coneixement per a la creació d'una aplicació mòbil auxiliar destinada a ajudar la ciutadania a actuar en situacions d'emergència climàtica. L’Institut Pedralbes col·labora en la creació d’un serious game per a la formació especialitzada dels estudiants del Cicle d’Emergència Sanitària.
La col·laboració del professorat dels tres centres constitueix un pilar essencial per a l’èxit del projecte. La seva implicació activa al llarg de les diferents fases reflecteix un compromís ferm amb aquesta iniciativa, enriquint el procés d'aprenentatge i convertint-lo en una experiència educativa valuosa i significativa.
Aportacions destacades:
● Cessió d'hores lectives: L'equip docent, incloent personal no directament vinculat al projecte, dedicarà hores dels seus mòduls per donar suport a la iniciativa.
● Enriquiment del programa: La disponibilitat d'hores lectives addicionals permetrà ampliar el contingut formatiu, incorporar activitats complementàries i oferir una formació més profunda.
● Formació prèvia dels estudiants: Els estudiants de diferents cicles participaran en una fase d'entrenament inicial dins del centre, facilitant l'homogeneïtzació de coneixements i assegurant la seva preparació per a l'intercanvi formatiu.
● Reflexió sobre la pràctica docent: L'intercanvi permet als docents analitzar i millorar les seves metodologies pedagògiques.
● Actualització pedagògica: Els professors es mantenen al dia amb les últimes tendències en educació i metodologies d'ensenyament.
● Increment de la satisfacció professional: La implicació en el projecte fomenta una major sensació de reconeixement i suport entre el professorat.
● Millora de la motivació docent: L'intercanvi de bones pràctiques motiva els docents en constatar els beneficis del seu treball.
● Motivació de l'alumnat: L'entorn dinàmic i estimulant genera un interès creixent per l'aprenentatge.
● Foment del treball en equip: El projecte impulsa la col·laboració i el treball conjunt entre docents, afavorint un ambient de cooperació i suport mutu.