Projecte_CFGS_Disseny_EdT_04.jpg

Leaving the black box

L’assignatura de Projecte del CFGS de Disseny i Multimèdia de l’Escola del Treball desenvolupa des del Design Thinking els seus 8 projectes de curs a partir de reptes codissenyats amb 8 partners reals. Leaving the black box és el nostre lema. Abandonar la caixa negra per tal de dissenyar des d’un procés transparent, estructurat i replicable. De la il·luminació esporàdica al mètode iteratiu. Aquest és el fonament del projecte que treballem amb els nostres estudiants. Aquest curs 23-24 ha estat la 3ª edició d’aquest mòdul de projecte. El curs passat vam ser reconeguts amb el premi Impuls FP del Departament d’Educació a l’Excel·lència docent pel millor Cicle Formatiu de Grau Superior en l’àmbit del Consorci de Barcelona.

Centre educatiu:

Institut Escola del Treball

Sector:
Transformació digital S9
Objectius
  • Dissenyar projectes des del Disseny Centrat en Usuari/a, a través del Design Thinking. 
  • Aprofundir en el disseny com un procés de resolució de problemes (problem solving) que escolta i atén les diverses persones implicades.  
  • Dissenyar solucions de disseny funcional però també disseny emocional. 
  • Construir projectes des del disseny universal que treballa per l’accessibilitat i la usabilitat de totes les persones. 
  • Investigar, empatitzar i definir els grups d’afectats i els usuaris de qualsevol repte per tal de dissenyar des d’aquesta experiència d’usuari. 
  • Superar la concepció de la creativitat com una il·luminació per tal d’aprofundir en la realitat de la ideació i el prototipatge com un procés complex i iteratiu de resolució de problemes. 
  • Integrar la iteració com un procés irrenunciable de treball, que s’esforça en superar l’obvietat i insisteix en optimitzar tota solució i procés. 
  • Treballar en reptes reals plantejats per empreses i entitats de tota mena de sectors. 
  • Integrar la sostenibilitat mediambiental, social i de governança en el desenvolupament dels projectes des de l’aplicació real. 
  • Desplegar les competències de comunicació, atenció i negociació en les presentacions i reunions físiques i telemàtiques amb professionals reals, fora de l’habitual context acadèmic, dels partners de projecte. 


Objectius de desenvolupament sostenible
objectiu 4
objectiu 5
objectiu 8
objectiu 11
objectiu 12
Actuacions
  • Prospecció, cerca i contacte de partners reals per part del coordinador i la professora de Projecte (Fundació Damm, eHealth de la UOC, Servei de Prevenció de Bombers de Barcelona, 080 Fashion Week, Escola del Treball, Intermón Oxfam, Zurich Assegurances i Kave Home). 
  • Disseny del mòdul de Projecte al voltant de 2 microprojectes i 1 projecte central. 
  • El primer microprojecte repta als 8 equips d’estudiants a dissenyar el seu propi supòsit d’empresa de disseny i comunicació. Cal dissenyar i prototipar la forma jurídica i la identitat (naming, imatge de marca, variacions, especificacions…) 
  • El segon microprojecte repta als 8 equips a participar d’entre una varietat de concursos, events i festivals de projecte externs a l’Escola. L’objectiu és desplegar un projecte extern amb repte, especificacions i col·laboradors externs. 
  • El projecte central del curs consisteix en la resolució des del Design Thinking del repte plantejat per 8 partners diferents als 8 equips de tres estudiants.  
  • Presentació presencial i telemàtica de cada partner del repte a resoldre per cada equip. 
  • Investigació per cada equip del problema. Definició d’un usuari/a persona a partir del qual redefinir el problema (investigació qualitativa i quantitativa). Aquesta és la primera fase d’Empatia del procés des del Design Thinking. 
  • Visita a la 080 Fashion Barcelona Week de tardor i al parc de bombers de la Zona Franca dels equips corresponents per aprofundir en els reptes respectius. 
  • Redefinició del problema per tal d’establir i ordenar els punts de dolor de l’usuari/ària als quals donar resposta des de la ideació. 
  • Desplegament de diverses tècniques d’ideació per anar més enllà de les solucions òbvies. 
  • Presentació a partners dels resultats de la investigació i de la ideació, a la pròpia Escola del Treball, en telemàtic o en visita a les seves instal·lacions (Fundació Damm).  
  • Prototipatge d’una aplicació mòbil com a resposta al repte plantejat. Disseny d’interfície (UI Design) i disseny d’interacció i experiència d’usuari (UX Design) 
  • Prototipatge d’una solució estructural 3D tangible integrada amb l’aplicació mòbil. Aquesta peça, segons el repte, bascula des d’una solució de packaging fins a una instal·lació d’arquitectura efímera. 
  • Iteració i més iteració. 
  • Generació d’una memòria de projecte des del disseny editorial. 
  • Presentació de cada projecte al llarg de quatre jornades a l’Auditori de l’Escola del Treball davant dels 8 partners respectius. 
  • Difusió de les presentacions a través de les xarxes socials i del web de l’Escola. 
  • https://escoladeltreball.org/ca/actualitat/noticies/78/el-cfgs-de-disseny-i-edicio-de-publicacions-impreses-i-multimedia-presenta-als-partners-col-laboradors-els-seus-projectes-finals 
  • Impacte dels projectes a través de les respectives publicacions en webs dels partners: 
  • https://www.fundaciodamm.cat/ca/noticies/la-ciutat-esportiva-damm-protagonitza-el-repte-de-lequip-path-lescola-del-treball-de
  • https://www.uoc.edu/ca/recerca/ehealth-center/noticies/app-envelliment-saludable


Aliança pels objectius

Empreses i entitats col·laboradores 

  • Fundació Damm: Codissenyem plegats el repte. El coordinador general de la Fundació, Àlex Galí, ens visita per presentar personalment el repte a l’equip d’estudiants. Durant el desenvolupament ens rep a les instal·lacions de la Fundació per conèixer el desplegament del projecte. Finalment assisteix a la presentació final del projecte per valorar la proposta i proposa mostrar el prototipus de l’equip d’estudiants a les instal·lacions de la Fundació.
  • https://x.com/Fundacio_Damm/status/1790308229135634500 
  • eHealth de la UOC: Codissenyem plegats el repte. La tècnica de recerca de l’eHealth presenta el repte telemàticament i acompanya i assessora a l’equip de 3 estudiants al llarg del procés telemàticament i presencialment a la pròpia Escola. Finalment assisteix a la presentació final del projecte per valorar la proposta. L’eHealth de la UOC publica al seu web l’experiència. 
  • https://x.com/eHealthUOC/status/1790277284319949142 
  • Servei de Prevenció de Bombers de Barcelona: Codissenyem plegats el repte. Visitem el Parc de Bombers de la Zona Franca per aprofundir en el repte El seu responsable assisteix a la presentació final del projecte per valorar la proposta i ens proposa acollir el prototipus tridimensional presentat a les instal·lacions de Parc de Bombers de la Vall d'Hebrón. 
  • https://x.com/EdTbarcelona/status/1790135851772498377?t=mO5rq5rl9S29TKYtlBnhcA&s=19  
  • 080 Barcelona Fashion: Codissenyem plegats el repte. La directora de l’organisme públic organitzador presenta el repte telemàticament i acompanya i assessora l’equip de 3 estudiants al llarg del procés presencialment a la pròpia Escola, i en les visites que fem a les edicions de tardor i de primavera de la 080 Fashion Week al recinte Sant Pau de Barcelona. Finalment, assisteix a la presentació final del projecte per valorar la proposta. 
  • https://x.com/EdTbarcelona/status/1790620608713121958?t=71lgoKl1UGq470CgW5sYgQ&s=19 
  • Arran del repte de la moda inclusiva, ens facilita la presentació a l’EdT de la proposta a l’Institut Català de les Dones i a les dissenyadores de la firma de moda inclusiva Free Form Style, participants al 080. 
  • https://x.com/EdTbarcelona/status/1796237608848330843?t=F39hRyh3cC5fyu_5vRG6ig&s=19 
  • Escola del Treball de Barcelona: El subdirector del centre ens encarrega el redisseny de la senyalística de les instal·lacions del centre d’FP més gran de l’estat. L’equip d’estudiants entoma el repte des de la inclusivitat i es proposa aporta una solució de comunicació clara, funcional, versàtil i tan inclusiva com sigui possible. Per això, contactem amb el CFGS d’Integració Social de l’institut Salvador Seguí de Barcelona per establir un projecte intercentres. Un equip d’estudiants del seu projecte assessora al nostre equip sobre la inclusivitat de la senyalística ideada. El nostre equip al seu torn els proporciona projectació gràfica pel seu encàrrec. Presentem a subdirector propostes per iterar-les de cara al prototipatge final. Aquest programa no solament inclou una senyalística, també un prototipus d’app per orientar-se a l’Escola. 
  • https://x.com/EdTbarcelona/status/1790622312221245597?t=vMxunOW0H0YjdDpqkp9FjQ&s=19 
  • Intermón Oxfam: La responsable de Public Engagement de l’entitat presenta el repte personalment a l’equip d’estudiants. Ens rep a la seu de Barcelona, per conèixer el funcionament de la botiga i l’organització, atès que el repte gira en torn a aquest tema. Presentem la proposta de prototipus app. Assisteix a la presentació final on proposa a un dels estudiants que assisteixi a la reunió anual a Madrid amb tots els col·laboradors de l’entitat per tal de presentar la proposta. 
  • https://x.com/EdTbarcelona/status/1790994802844065822?t=NuDyC1OEhPH7jOX2jI2n7w&s=19 
  • Zurich Assegurances: La Tècnica de Vida de la companyia presenta personalment el repte i assessora periòdicament a l’equip presencialment a l’Escola durant el desenvolupament del projecte. Assisteix a la presentació final i ens proposa una visita a l’equip de treball de la companyia que desenvolupa les solucions app. 
  • https://x.com/EdTbarcelona/status/1790995377522397189?t=LxLslPaCIYED8pBtgx27LA&s=19 
  • Kave Home: La Directora d’Art de la companyia presenta personalment el repte a l’equip d’estudiants a l’Escola. Ens emplaça a la store de la companyia a la Diagonal de Barcelona per assessorar a l’equip sobre dubtes i dona resposta a la investigació desplegada. Assisteix a la presentació final i ens demana que li fem arribar les presentacions digitals per mostrar-les en el si de la companyia. 
  • https://x.com/EdTbarcelona/status/1791593773795058033