El teatre i la salut mental

El teatre com a instrument terapèutic per a la rehabilitació psicosocial, entenent-lo des d'un model d'intervenció comunitària, aplicat a l’aprenentatge en Farmàcia i Parafarmàcia, per trencar estigmes i prejudicis.

Centre educatiu:

Institut Bonanova

Sector:
Salut i atenció a les persones S6
Objectius
  • Complir amb el contingut curricular del Mòdul MP13 de Síntesis del CFGM de Farmàcia i Parafarmàcia 
  • Trencar estigmes i prejudicis vinculats a la salut mental. 
  • Ajudar a la inserció en la societat dels pacients de salut mental.  
  • Fer difusió de les tasques realitzades en el programa de Rehabilitació psicosocial del Centre Fòrum, que tenen un projecte de teatre que utilitzen com a instrument terapèutic per a la rehabilitació psicosocial, entenent-lo des d'un model d'intervenció comunitària. Aquest programa defensa que la rehabilitació ha de realitzar-se a la comunitat, en el medi natural del subjecte, l'ús dels recursos comunitaris és la millor estratègia per afavorir la seva integració social. 
Objectius de desenvolupament sostenible
objectiu 3
objectiu 4
objectiu 17
Actuacions
  • Les activitats s'han desenvolupat en diferents fases:
  • Fase de planificació i elaboració (últim quadrimestre 2022): en la qual cada usuari presenta les situacions que ha viscut, es visiten farmàcies per conèixer quines són les seves experiències amb usuaris de la salut mental i, seguint indicacions de la coordinadora del projecte SIMUL-IB de l’ES Bonanova, s’elaboren els casos que es representaran als alumnes. 
  • Fase curricular (desembre 2022): aproximació al contingut curricular. Es va fer a través d’un seminari de dues hores en què es van presentar els professionals participants i els col·laboradors i antics pacients de la unitat.
  • Posteriorment, a tutoria, es farà amb els alumnes una reflexió sobre el seminari, què els van fer sentir les diferents aportacions que es van dur a terme i com encaren les jornades de simulació. 
  • Fase d’execució (primer quadrimestre 2023): la posada en pràctica de les activitats plantejades es concreta en 4 simulacions amb un debriefing/debat posterior a cadascuna. 
  • Fase d’avaluació (juny 2022): s’avalua qualitativament la satisfacció dels alumnes i dels actors i el grau de disminució de l’estigma. Això es farà en dues enquestes diferents, una per cada col·lectiu. 
  • Fase de difusió: la difusió de la simulació es realitzarà al llarg de totes les sessions mitjançant publicacions a Instagram i altres xarxes socials, incorporant-hi les etiquetes: @copec_pedagogia @gencat @diba @barcelona_cat @compartimunfutur #aprenentatgeservei #aps #servicelearning @consorciedubcn #salutmental #saludmental #AprendizajeServicio @REDAPS1 
Aliança pels objectius
  • Centre Fòrum
  • Farmàcies